Leverans

Vi strävar alltid efter att skicka beställningar som inkommit senast kl. 08:00 samma dag, såvida det inte är en helgdag (och om inget annat anges). Vi använder PostNord och Early Bird som fraktpartner och beställningar skickas som PostNords Varubrev, MyPack Collect eller Early Birds postlådeleverans (alternativt vid din ytterdörr) och levereras normalt på 1-3 dagar beroende på var du bor. Du kan välja i kassan om du vill ha din försändelse hem i brevlådan (gäller beställningar med högst 2 plagg) eller till ett ombud.

Leveranstid utanför Sverige
4-10 dagar

Du har fått ett kolli-id med din leveransbekräftelse, använd det för att spåra ditt paket hos Early Bird eller Postnord. Det finns också en länk i samma mail där du kan spåra ditt paket. Har ditt paket nått fram till ditt utlämningsställe så kan du använda ditt kolli-id tillsammans med din legitimation när du hämtar ut ditt paket (du behöver inte vänta på aviseringen från Postnord).

Sverige: 0 - 49 SEK
Danmark: 49 SEK
Finland: 49 SEK
Norge: 69 SEK
Övriga Europa: 69 SEK
Övriga världen: 99 SEK

Ja, det går bra! Vill du att paketet skickas till en annan adress så kan du fylla i det i kassan (vid köp med faktura levererar vi endast till adressen där du är folkbokförd).

Byten

Alternativ 1.
Maila hello@purefemale.se och ange vilket ordernummer och vilken färg/storlek du vill byta till. Vi reserverar klänningen direkt och skickar den när vi har tagit emot din retur.

Alternativ 2.
Gör en ny beställning online på ditt önskade byte och gör en retur enligt ovan av produkten som inte passade. Skriv "B" som orsak så debiterar vi inte returavgift.

Observera: Har du valt att betala med Klarna (faktura) så är det den första (originalfakturan) som gäller även för bytet. Det utfärdas alltså ingen ny faktura för bytet. Har du pausat/rapporterat retur för din faktura hos Klarna kan du enkelt ta bort det i Klarnas app eller sida så aktiveras fakturan igen och du kan betala den.

Byte till annan storlek eller färg är helt kostnadsfritt. Eventuell fraktavgift som tillkommer när du gör en beställning på ny storlek krediteras senare när din retur/byte registreras på din ursprungsorder.

Är du osäker på vilken storlek du ska beställa så följ vår storleksguide HITTA DIN STORLEK som finns vid varje produkt. Klicka på HITTA DIN STORLEK och fyll i dina mått så rekommenderar vi din storlek för just den klänningen. Du hittar också där en generell storlekstabell.

Du hittar plaggets exakta mått under fliken PLAGGETS MÅTT. För att på absolut bästa sätt hitta DIN storlek så kan du mäta ett liknande plagg, som du redan har hemma och vet sitter bra på dig, och jämför sedan måtten.

Modellens mått finns också alltid angivna under fliken Passform vid plagget.

Är du fortfarande lite osäker eller vill ha råd så hör gärna av dig till oss så guidar vi dig, vi finns på telefon, mail, chat och sociala medier.

Retur

Du har öppet köp i 14 dagar från det att du mottog ditt paket.
Fyll i retursedeln som finns bifogad i ditt leveransbekräftelsemail. Har du inte möjlighet att skriva ut din retursedel så går det lika bra med en handskriven lapp. Se till att ordernumret finns med och vilken klänning som du vill returnera. Packa varorna i lämpligt emballage. Använd gärna samma påse/kartong som du fick dina varor i. Lägg retursedeln i paketet.

Retur med Earlybird
I ditt SMS för leveransen från Early Bird finnsen länk där du kan boka din retur. Följ stegen för att boka din retur, du kommer att få en kod som du ska skriva direkt på paketet, stort och tydligt. Lägg sedan din retur i din brevlåda alternativt hängande på dörren (som du fick det levererat). Early Bird hämtar ditt paket tidigt på morgonen och du får ett SMS kl. 07.00 med en bekräftelse från Early Bird att de har hämtat upp det.

Retur med Postnord
Kontakta hello@purefemale.se så skickar vi dig en adresslapp/QR-kod som du kan använda. Glöm inte att ange hur många klänningar som du vill skicka tillbaka.

Tänk på att
Alla produkter du returnerar måste vara i samma skick som de var när du erhöll dem. Returnerade produkter accepteras inte om de är använda, tvättade eller har hanterats vårdslöst. Etiketter måste sitta kvar.

Varje plagg kontrolleras vid en retur. När vi tagit emot och godkänt din retur justerar vi din faktura alternativt gör vi en återbetalning till kontot som du använde vid köptillfället.

Så snart vi har registrerat din retur så får du en bekräftelse via e-post och din faktura/betalning justeras direkt. Att vi inte har registrerat din retur ännu behöver inte betyda att vi inte har tagit emot den, räkna med minst 10-14 arbetsdagar från det att du skickade din retur tills dess att du får en bekräftelse på din retur.

Ett tips! Om du har betalat via Klarna så ladda ner Klarna-appen (om du inte redan har), i den kan du välja att pausa din faktura, klicka på Rapportera retur. Då behöver du inte oroa dig för att din faktura hinner förfalla.

När vi registrerar din retur justeras din faktura/betalning och kommer på nytt till dig i ett separat mail från Klarna (du får alltså ingen ny faktura, det är originalfakturan som gäller).

Du behöver med största sannolikhet inte oroa dig över din retur, paket försvinner i stort sett aldrig men kan ibland ta en extra sväng med postgången.

Om du vill kontrollera att din retur har kommit fram till oss så kan du enkelt spåra ditt paket hos Postnord. Ditt retur-kollinummer hittar du på kvittensen som du fick när du lämnade in din retur hos ditt Postombud. 

Så snart vi har registrerat din retur så får du en bekräftelse via e-post och din faktura/betalning justeras direkt. Att vi inte har registrerat din retur ännu behöver inte betyda att vi inte har tagit emot den, räkna med minst 10-14 arbetsdagar från det att du skickade din retur tills dess att du får en bekräftelse på din retur.

Ett tips! Om du har betalat via Klarna så ladda ner Klarna-appen (om du inte redan har), i den kan du välja att pausa din faktura, klicka på Rapportera retur. Då behöver du inte oroa dig för att din faktura hinner förfalla.

När vi registrerar din retur justeras din faktura/betalning och kommer på nytt till dig i ett separat mail från Klarna (du får alltså ingen ny faktura, det är originalfakturan som gäller).

För tillfället går det inte att lämna returen direkt till oss.

Returavgifter, se nedan, den är densamma oavsett hur många varor du returnerar (när du använder vår bifogade adresslapp). Returfrakten debiteras i efterskott vid returåterbetalningen. Väljer du att inte använda vår bifogade adresslapp vid returen tillkommer ingen returavgift.

Returavgifter:
Sverige 49 SEK
Danmark 49 SEK
Finland 49 SEK
Norge 49 SEK
Övriga Europa 69 SEK
Övriga världen 69 SEK

Order

Har du ännu inte fått ditt leveransbesked så finns det möjlighet att annullera såvida vårt lager inte redan hunnit behandla din order. Kontakta kundservice så fort som möjligt så kan vi hjälpa dig med det! hello@purefemale.se Om det tyvärr är för sent och den redan gått iväg så får du göra en vanlig retur på den.

Har du mottagit en vara som visar sig vara felaktig? Meddela oss samt returnera varan inom 14 dagar. Maila kundservice och uppge vad som är fel med produkten och meddela om du vill ha en ny vara eller pengarna tillbaka. När vi mottagit din felaktiga vara och kontrollerat varans skick, krediteras din betalning alternativt skickas en ny vara.

Dina varor blir inte automatiskt reserverade för dig när du lagt dem i varukorgen. Det är först när du påbörjar betalningen som de reserveras till dig och dras från vårt lager. Vänta inte för länge då det finns en risk att varan blir slutsåld innan du hinner påbörja betalningen ifall efterfrågan är hög.

När du lagt en order så skickas det en orderbekräftelse omgående till den e-postadress du uppgav när du gjorde beställningen. Har du lagt en order och inte fått någon orderbekräftelse så kolla din skräppost om den hamnat där. Kan du ha fyllt i fel e-postadress, någon bokstav eller siffra som blev fel, det är lätt hänt? Om du är osäker på om din order har registrerats så kontakta kundservice så hjälper vi dig att ta reda på vad som kan ha hänt.

Om inte du var inloggad när du gjorde din beställning så registreras heller inte din order på ditt kundkonto. Har du varit inloggad kan det kan bero på att du registrerat två olika kundkonton hos oss. Misstänker du det så logga in med din andra e-postadress.

Ibland så kan man beställa plagg hos oss med ett senare leveransdatum. Du lägger din beställning som vanligt. 

Är du osäker på vilken storlek du ska beställa så följ vår storleksguide HITTA DIN STORLEK som finns vid varje produkt. Klicka på HITTA DIN STORLEK och fyll i dina mått så rekommenderar vi din storlek för just den klänningen. Du hittar också där en generell storlekstabell.

Du hittar plaggets exakta mått under fliken PLAGGETS MÅTT. För att på absolut bästa sätt hitta DIN storlek så kan du mäta ett liknande plagg, som du redan har hemma och vet sitter bra på dig, och jämför sedan måtten.

Modellens mått finns också alltid angivna under fliken Passform vid plagget.

Är du fortfarande lite osäker eller vill ha råd så hör gärna av dig till oss så guidar vi dig, vi finns på telefon, mail, chatt och sociala medier.

Pengar för kortbetalning och Paypal dras direkt vid beställningen. Har du valt faktura så aktiveras den först när det är dags att skicka den.

Betalning

Klarna Faktura: Tillsammans med Klarna erbjuder vi köp med faktura. Fakturan skickas till den e-postadressen du angav vid beställningen. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan välja att betala hela summan på en gång eller dela upp din betalning.

Kreditkort/betalkort: Välj det kreditkort/betalkort som du vill betala med i kassan och fyll i den obligatoriska informationen. Inga extra kostnader förutom fraktkostnad tillkommer. När du gör din beställning godkänns ditt kort och du får ett mejl som bekräftar att beställningen är mottagen. Beloppet dras dock först när varorna lämnar vårt lager. Om ditt kort inte godkänns och inget belopp kan dras, visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Tänk på att även om betalningen inte blev godkänd, reserverar vissa kortutgivare beloppet. Detta kan innebära att du inte kan använda det reserverade beloppet på ett tag.

Direktbetalning: Du kan också välja att göra en e-betalning direkt från ditt bankkonto. Tjänsten fungerar som en överföring från ditt konto efter att du har godkänt betalningen i internetbanken. För tjänsten använder vi oss av vår betalningspartner Klarna - betala direkt.

Paypal: Vi erbjuder våra kunder att säkert och bekvämt skicka och ta emot betalningar online med PayPal. När du använder PayPal, hålls dina betalningsuppgifter privata och varje PayPal betalning följs av en mejlbekräftelse av din transaktion. Vid beställning, kommer det totala beloppet att dras från ditt konto på PayPal och det tillkommer inga extra kostnader för att använda denna tjänst. Om du vill lära dig mer om betalningar och öppna ett konto hos PayPal, besök PayPals hemsida.

Presentkort: Du kan köpa ett presentkort genom att lägga detta som en vara i din varukorg. Om du vill använda ditt presentkort på ett köp skriver du in koden i kassan i fältet för presentkort. För att göra ett köp i ett högre belopp än det tillgängliga saldot på ditt presentkort, kommer du att behöva använda ytterligare en betalningsmetod för att täcka mellanskillnaden. Om du returnerat en eller flera varor från din beställning, kommer du att få en ny presentkortskod med det återbetalade beloppet, alternativt delvis en presentkortskod och delvis kontanter, beroende på hur du betalade din order.

Om du har betalat via Klarna så ladda ner Klarna-appen (om du inte redan har), i den kan du välja att pausa din faktura, klicka på Rapportera retur. Då behöver du inte oroa dig för att din faktura hinner förfalla.

När vi registrerar din retur justeras din faktura/betalning och kommer på nytt till dig i ett separat mail från Klarna (du får alltså ingen ny faktura, det är originalfakturan som gäller).

Om fakturan hos Klarna inte betalas före eller på förfallodatumet så tillkommer en påminnelseavgift och eventuellt en ränta. För att slippa extra avgifter hos Klarna så kan du vid retur pausa din faktura, det gör du enkelt genom Klarnas app eller via www.klarna.se.

Fakturan justeras och aktiveras igen när vi har tagit emot och registrerat din retur samt skickas via e-post till dig från Klarna (du får alltså ingen ny faktura vid retur, det är originalfakturan som gäller).

Vi rekommenderar dig att alltid pausa din faktura vid retur till oss. 14 dagar går ganska snabbt och du behöver inte oroa dig för eventuella påminnelseavgifter! Det går självklart också bra att betala hela fakturan innan vi har bekräftat din retur, du kommer i det fallet få en återbetalning från Klarna när vi har registrerat din retur.

Du har också alternativet att skjuta upp ditt förfallodatum hos Klarna om du helt enkelt vill vänta med att betala din beställning. I det här fallet tillkommer en liten avgift.

Du skjuter enkelt fram ditt förfallodatum i Klarnas app eller genom att gå in på www.klarna.se.

Notera att returavgiften är 49 SEK inom Sverige och finns kvar att betala på fakturan om hela beställningen är returnerad.

Kollektioner

Vi har vår designavdelning i Borås och där provas alla kläder av noggrant för att få den absolut bästa passformen. Vårt mål är att ta fram kläder som passar alla kvinnor oavsett kroppsform eller storlek. Vi skapar kläder som formar sig efter kvinnans kropp och inte tvärtom. 

Alla våra kläder görs i storlekar från XS till 4XL. Våra storlekar utgår från mått som kan relateras till norra Europas kvinnor som ofta är lite längre än kvinnor i södra Europa. Många förstagångskunder upplever våra storlekar lite generösa jämfört med andra varumärken.

Är du osäker på vilken storlek du ska beställa så följ vår storleksguide HITTA DIN STORLEK som finns vid varje produkt. Klicka på HITTA DIN STORLEK och fyll i dina mått så rekommenderar vi din storlek för just den klänningen. Du hittar också där en generell storlekstabell.

Du hittar plaggets exakta mått under fliken PLAGGETS MÅTT. För att på absolut bästa sätt hitta DIN storlek så kan du mäta ett liknande plagg, som du redan har hemma och vet sitter bra på dig, och jämför sedan måtten.

Modellens mått finns också alltid angivna under fliken Passform vid plagget.

Är du fortfarande lite osäker eller vill ha råd så hör gärna av dig till oss så guidar vi dig, vi finns på telefon, mail, chat och sociala medier.

Presentkort

Japp! Klicka på presentkort i menyn, finns att köpa i olika valörer från 200 kr - 2000 kr

För alltid! Finns inget bäst före datum, precis som för våra klänningar.

När du lagt din beställning på presentkortet så skickas det direkt till den e-postadressen som du uppgav vid beställningen. Du kan sedan maila det vidare till den som ska få det eller också kan du skriva ut presentkortet och ge det till den som ska få det.

Om du ångrar dig så har du alltid 14 dagars ångerrätt från det datum du köpte det. Förutsatt att det inte är utnyttjat.

När du är i kassan så fyller du i din presentkortskod i fältet rabattkod och summan justeras. Om din beställning överstiger värdet på presentkortet så kan du välja vilket betalsätt du vill använda för det överskridandet beloppet. Om värdet på din beställning är lägre, sparas resterande på ditt presentkort och du kan nyttja det vid senare tillfälle.

Miljö och socialt ansvar

Genom att hålla produktionen inom Europa bidrar vi till färre transporter som frestar på miljön och ledtiderna blir kortare. De korta ledtiderna gör att vi kan tillverka färre plagg i fler omgångar och på så sätt minimera spill och överproduktion som resulterar i ”oönskade” plagg som måste reas ut.

I produktionen är det viktigt att minimera spill av tyger vilket vi gör genom att optimera storlekarna och undvika att sy upp mer än vad som efterfrågas. Många gånger så sparar vi lite tyg på fabriken för att se vilka storlekar som behöver fyllas på och därmed minimera risken för överproduktion.

Alla plagg tillverkas i Litauen. Produktionen sker på mindre fabriker med 20-30-talet anställda. Pure female har samarbetat länge med dessa fabriker och känner dem väl. Produktionen sker under bra villkor med en marknadsmässig lön och reglerade arbetstider.

Vi köper våra tyger från tygtillverkare runtom Europa som vi samarbetet länge med. Alla tyger som används i kollektionerna är som minst certifierade enligt OekoTex® Standard 100, Produktklass I (den klass som har högst krav/lägst mängd kemikalier). Oeko-Tex® standard 100 är världens ledande märkning för textilier, läder, tillbehör och producenter som provats med avseende på hälsofarliga ämnen. I klassificeringen ingår även reglering av flertalet ämnen som påverkar miljön negativt.

Vi väljer ofta tyger som tex viskos som görs på naturfiber och är snällare mot miljön.

Vi skickar alla order från vårt lager i Borås och vi hanterar även våra returer på samma lager. Vi hjälper kunder att välja rätt storlek från början för att minska antal returer.

Är du osäker på vilken storlek du ska beställa så följ vår storleksguide HITTA DIN STORLEK som finns vid varje produkt. Klicka på HITTA DIN STORLEK och fyll i dina mått så rekommenderar vi din storlek för just den klänningen. Du hittar också där en generell storlekstabell.

Du hittar plaggets exakta mått under fliken PLAGGETS MÅTT. För att på absolut bästa sätt hitta DIN storlek så kan du mäta ett liknande plagg, som du redan har hemma och vet sitter bra på dig, och jämför sedan måtten.

Modellens mått finns också alltid angivna under fliken Passform vid plagget.

Är du fortfarande lite osäker eller vill ha råd så hör gärna av dig till oss så guidar vi dig, vi finns på telefon, mail, chatt och sociala medier.

Runt om i Europa ligger det bortglömda skatter ute på sömnadsfabrikerna och hos tygleverantörerna. Mängder av rullar med tyg som av någon anledning inte använts. Tyg som vi nosar upp och gör plagg av! En riktig vinst för både miljön (eftersom vi inte behöver producera nytt tyg) och till dig (eftersom plaggen är AWESOME!).
Modeindustrin och tillverkningen av kläder är en miljöbov som måste förändras om vi vill skydda vår miljö. Vi arbetar aktivt med att minska vårt klimatavtryck. Ett nära samarbete med tillverkare och leverantörer gör att vi kan påverka tillverkningen i en hållbar riktning.
En del av vår hållbarhetssatsning är att använda restposter (befintliga tyger som har blivit över), till nya plagg i våra kollektioner, istället för att tillverka nytt tyg. På så sätt görs det inga ytterligare avtryck på miljön och textilierna får en maximal livscykel.

Vi undviker plast och packar dem i miljövänliga papperskartonger så effektivt med så lite luft som möjligt. Vi kontrollerar alltid plaggen innan de slås in i silkespapper och läggs ner i lådan.